Online checkin je proces, při kterém předáváte aerolince potřebné osobní údaje a odsouhlasíte podmínky letu. U vetšiny leteckých společností je online checkin možný v rozmezí 2 až 48 hodin před odletem, u některých i dříve. Obvykle dostanete upozornění emailem, že byl spuštěn online checkin pro Váš let spolu s odkazem na příslušnou stránku webu Vaší aerilinky. Tu si samozřejmě můžete najít i sami.
Obvykle zadáte číslo Vaší rezervace a jméno a následně projdete několika kroky, kde zadáte Vaše osobní údaje a údaje o cestovním dokladu a na konci si mlžete stáhnout či vytisknout boarding pasy na všechny lety z letenky v daném směru. V některých případech jde udělat rovnou i checkin na let zpáteční, pokud je v období, kdy už to aerolinka umožňuje.
Proč online checkin?
U níkonákladových aerolinek proto, že pokud ho neuděláte, za checkin na letišti zaplatíte. A to částo i více, než stála samotná letenka.
U běžných aerolinek si obvykle můžete vybrat sedačku. Předvyplněním svých údajů šetříte praci úředníkovi na letišti a čas nutný k odbavení celého letadla. Za to jste obvykle odměněni tím, že můžete jít se zavazadlem k odbavení ke speciální přepážce pro „Online checked in customers“, kde bývá výrazně menší fronta.
Volba místa v letadle
Pokud jste si nevybrali sedačku při nákupu letenky (dnes už u většiny aerolinek za příplatek v nejelvnějších tarifech), obvykle tak můžete učinit při online checkinu, vynecháme-li nízkonákladovky, je to většinou zdarma.
Některé aerolinky zpoplatňují i při online checkinu volbu „lepších sedaček“. Nízkonákladové aerolinky pak zpravidla zpoplatňují jakýkoliv výběr sedačky. Prakticky všechny aerolinky posadí všechny cestující z jedné rezervace vedle sebe, pokdu si to cestující sám nezmění. Ryanair cestující z jedné rezervace ještě schválně rozsadí náhodně po letadle, aby navýšil služby prodeje výběru místa.
Většina cestujících preferuje místo u okna, kde se mohou opřít a pohodlněji spát, nebo místo v uličce, kde se mohou kdykoliv zvednout a jít na WC nebo se prostě protáhnout bez rušení dalších spolucestujících. Místa uprostřed mezi dvěma dalšími lidmi jsou považována za nejhorší. Já preferuji uličku a pokud letím s někým dalším, raději sedíme vedle sebe přes uličku, než přímo vedle sebe. Jednak ani jeden není uprostřed a pak oba dva hrajeme „loterii“ o volnou sedačku vedle sebe.
Někdo má rád místa u nouzových východů (tzv. exit rows), kde je obvykle více místa na nohy. Vzhledem k zabudování stolků a příp. obrazovky zábavního systému do pevných přepážek mezi sedačkami jsou zde ale často o něco užší sedačky a neodstranitelné opěrky na ruce, takže i když máte vedle sebe volno, moc Vám to na pohodlí nepřidá. Tato místa jsou často za příplatek při rezervaci letenky i při online checkinu, nebo nejdou vůbec zvolit. Je možné o ně poprosit při odevzdávání kufru na letišti, stejně tak jako o „uličku či okénko“ , pokud z nějakého důvodu nebylo možné vybrat místo online. Pak už záleží hlavně na ochotě letištního personálu, zda vyhoví.
I některá místa v uličce či u oken mají své výhody a nevýhody oproti ostatním. Místa blízko toalet mohou být otravná kvůli většímu provozu lidí v uličce a kvůli zápachu. Místa v poslední řadě oddílu jdou jen omezeně sklopit. Z předních míst v letadle jste rychleji venku, ale tato část bývá vytíženější, takže je menší šance na volnou sedačku vedle Vás. Každý má jiné preference. Před online checkinem můžete kouknout na Seatguru, zadat své číslo letu a podívat se podrobně na hodnocení každého místa v daném letadle.