Nejbližší sousední město v mainland Číně je Shenzhen, čínské sillicon valley. město kde se vyrábí většina světové elektroniky. Hodně lidí jezdí mezi Hong Kongem a Shenzhenem denně za prací či do školy. Spojení mezi městy je tak poměrně propracované. Nabízí se možnosti jet klasickým vlakem, rychlovlakem, autobusem, lodí nebo soukromým shuttlem. Pokud pokračujete kamkoliv dále do Číny, než do Shenzhenu, je nejlepší nastoupit na rychlovlak na Kowloon West, odkud vedou spoje do mnoha čínských měst.
Klasický vlak
Cesta klasickým starým vlakem znamená dostat se na East Railway Line. To znamená buď přestoupit z červené linky na Tsim Sha Tsui na West Railway a tou se posunout na Hung Hom, nebo ze zelené linky přestoupit na Kowloon Tong. V obou případech Vás čeká cca 2 km pěšky skrz podchody. Cesta na Hung Hom je obvykle složitější, ale je zde větší šance, že na Vás zbyde místo k sezení.
Vlakem pak jedete cca hodinu buď na Lo Wu nebo Lok Ma Chau – vlaky se střídají – kde vystoupíte a cca po 2km chůze a vyřízení výstupních a vstupních formalit na hranicích jste v Shezhenu. Oba hraniční přechody navazují na Shenzhenské metro. Na Lo Wu(na čínské straně Luo Hu) pak můžete přestoupit na klasický „pomalý“ vlak do Kantonu či dále do Číny. Celá cesta na hranice se dá zaplatit Octopuskou, nebo koupit lístek v automatu či u servisního okénka na zastávkách metra., cesta stojí asi 26HKD jednosměrně.
Rychlovlak
Od podzimu 2018 je Hong Kong po několika odkladech konečně napojený na čínskou síť rychlovlaků. Pro zajímavost, zpoždění zprovoznění bylo prý způsobeno především politicky – vzathy mezi Hong Kongem a Čínou stále nesou určité napjetí a Hong Kongu se moc nechtělo odevzdat část svého území na nádraží Číně, což bylo ale zásadní proto, aby na nádraží mohl být zprovozněn hraniční přechod.
Výchozí stanící je Kowloon West, kam musíte dojít ze stanice metra/Airport Expressu Kowloon nebo stanice metra Austin. Nejblížší destinace je Shenzhen(asi 15 minut0) a odtud dále Kanton (cca hodina cesty) a celá Čína. Mezi Hong Kongem a Shenzhenem je téměř celá cesta pod zemí a vlak jede maximálně 200 km/h. Za Shenzhenem už jede více po povrchu a vzhledem k průmyslové oblasti je z okna vidět překvapivě dost zeleně. Nejvyšší rychlost po cestě do kantonu jsem naměřil asi 325km/h.
Jízdenky je dobré koupit alespoň několik dní předem online, vlaky bývají dost plné a na rozdíl od klasického vlaku, v rychlovlacích se jede na místenky a nestojí, přestože cesta do Shenzhenu trvá cca 15 minut. Jízenky je nejjednoduší koupit na 12GoAsia (z/do Hong Kongu i po Číně), kde je to bez zbytečných přírážek, které má většina prodejců. Případně na Klooku (jen ve směru z Hong Kongu, příp. zpáteční z Hong Kongu). Vyřízení nákupu může trvat až dva dny – i když je většinou rychlejší – tak nakupujte raději předem.
Ceny začínají okolo 85HKD za cestu druhou třídou na Shenzhenbei(centrum Shenzhenu), 249HKD do Kantonu. Dále do Číny dle vzdálenosti a třídy až do tisíců HKD.
Počítejte s tím, že musíte projít bezpečnostní kontrolou a výstupní i vstupní hraniční kontrolou ještě před odjezdem z Hong Kongu, na nádraží tak buďte minimálně hodinu před odjezdem, ve špičkách(pátky, neděle, svátky..) raději klidně 2 hodiny.
Bezpečnostní kontrola Vám také zabaví nože(delší než 10cm a/nebo s bezpečnostním zámkem proti samovolnému zavření), větší spreje a další věci, které jsou považovány za nebezpečné – pití je oproti letadlu ok bez omezení. V Hong Kongu jsou trochu benevoletnější, ale na dalších čínských nádražích bývají opravdu nekompromisní. Věci si prý nicméně můžete do 48 hodin zase někde vyzvednout. Toto mi přijde jako poměrně výrazné omezení funkčnosti čínské sítě rychlovlaků – oproti letadlu nemáte ani odbavené zavazadlo. Dodnes nechápu, jak to udělá třeba nějaký technický pracovník, který sebou potřebuje třeba kufr se šroubováky – možná se to vztahuje jen na nože.
Mezi další specifika, která mají zřejmě nejen cizincům zpestřit cestování je absence jakéhokoliv občerstvení či alespoň automatu na pití na hongkongském násdraží v zóně za celní kontrolou při čekání na vlak. Po příjezdu na cílové nádraží v Číně Vás pak může překvapit absence bankomatů, ze kterých by jste si mohli vybrat CNY na taxík či MHD – přinějmenším na Shenzhenbei a Gunagzhounan ke dni psaní článku v docházkové vzdálenosti prostě není. Pokud tedy nemáte alespoň nějaké Yuany, doporučuji před cestou v Hong Kongu buď vyměnit a nebo najít vcelku běžný dvouměnový bankomat, který nabízí i CNY (určitě jsou na letišti, ale i různě po městě). Nakonec tím i předejdete další oblíbené turistické hře v Číně „najdi bankomat, který vezme moji VISA/MC“ 🙂
Na kratší cesty je druhá třída ok, na delší stojí za to zvážit první třídu. Pak je tu v některých vlacích ještě Business class, což je oproti zvyklostem v letadlech vyšší třída než první. Tam jsem jen nakoukl a sedačky sklopitelné téměř do roviny nevypadají špatně, nicméně tomu odpovídá i cena.
Autobus
Nemám osobní zkušenost. Jízdní řády třeba zde nebo zde.
Lodí
Ferry do Shenzhenu a Kantonu jezdí z HongKong Macu Ferry Terminálu na Centralu v docházkové vzdálenosti od metra Sheung Wan. Bohužel se mi nepodařilo najít rozumný způsob rezervace jízdenek, web dopravce je pouze čínsky. Jediná možnost je tedy asi přijít osobně s časovým předstihem a koupit na místě.
Ferry do Shenzhenu – také do Kantonu, Macau a jiných měst v deltě Perlové řeky – jezdí také přímo z letiště, odjíždí ještě z bezcelní zóny a je dobře značeno od příletu šipkami. Nemusíte tak vůbec vstoupit do Hong Kongu. Ferry je ale jen k přesunu do okolních měst po příletu před opuštěním letiště, nebo naopak na letiště před odletem s platnou letenkou. Jízdenky koupíte zde, vpravo nahoře jde přeppnout do angličtiny. I tak se obrňte trpělivostí, připravte si k ruce pár platebních karet od různých bank, údaje o Vaší letence a zkoušejte. Pokud se platba nepovede, je potřeba počkat asi půl hodiny, než se rezervace vymaže, před tím nelze zkusit udělat další rezervaci na stejné číslo pasu.
Soukromý shuttle
Toto jsme využili jednou, když jsme se v Shenzhenu zdrželi s obchodním partnerem déle do večera. Nicméně službu objednával a platil náš hostitel, takže nevím kolik služba stojí.
Klasické taxi nebo Uber Vás doveze maximálně na hranice. Dopravu bod-bod mezi městy nabízejí specializované firmy s nějakou extra licencí, auta musí mít čínskou i HK SPZ. Firem nabízejících tyto služby je hodně, třeba tady, nebo googlete „shenzhen hong kong shuttle“.
Služba funguje tak, že Vás řidič vyzvedne jako klasické taxi. Na čínských hranicích si ale musíte vystoupit a se všemi věcmi projít celní kontrolou. Na druhe straně celnice zase nastoupíte a jedete. Hongkongské celní řízení proběhne z auta a nemusíte ani vystupovat.